Luther lever – på Facebook, Twitter og i legetøjsskuffen

Luther er dukket op som motiv på alt fra krus og sokker til madkasser og t-shirts - og nu også som Playmobil-figur. Det kan ses som udtryk for en identifikation med Luther, som det stærkeste symbol på en luthersk identitet.

Luther som Plymobil-figur er udviklet i samarbejde mellem Playmobil og turistbureauet i Nürnberg. © Playmobil

Det burde måske ikke komme som nogen overraskelse, at Martin Luther er på Facebook. Og det ikke kun i form af sider om diverse steder og skoler og personer, som er opkaldt efter ham. Nej, selve reformatoren er på Facebook og har her lidt over 9.500 følgere. Facebook-siden har et portræt af Martin Luther som profilbillede og i beskrivelsen af personen, står der (på engelsk): ”Augustinermunk som sagde ’hvis nogen munk nogensinde kunne være blevet frelst ved at være munk, ville det have været mig’. Martin Luther begyndte uden at vide det den protestantiske reformation ved at opsætte sine 95 teser i protest mod katolsk misbrug. Den reformation han begyndte ændrede det europæiske landskab og forandrede den vestlige civilisation.” Siden opdateres med engelske versioner af citater fra Luther, fx. i forbindelse med begivenheder som Mors dag eller jul, og ellers bare spredt med rund hånd udover året. Luther er også på Twitter, og har her i en af versionerne ca. 6.000 følgere. Også her er der tale om opdatering med citater fra Luther, som sendes ud til følgerne.

Fra en forskningsvinkel er det interessant, at Luther dukker op i nye medier og her altså også på de sociale medier. Det fremhæves ofte, hvordan netop fremkomsten af nye medier og især spredningen af dem gennem trykkekunsten var med til at skabe helt nye rammer for forandring i 1500-tallet. Men Luther og hans budskaber formår altså også at bevæge sig med ind i de nyeste tiltag inden for informationsteknologien. Luther på Facebook og Twitter er udtryk for, at man bruger Luther som et identifikationspunkt. Og dette ikke kun i form af læsning af hans tekster og overvejelser omkring hans ideer, men også i form af en stærk persondyrkelse. Dette med persondyrkelsen trækker også tråde tilbage til reformationstiden selv, for allerede dengang var der prestige i at komme helt tæt på Luther. For eksempel ved at eje et krus Luther havde drukket af, som man kan se på museet i reformationsbyen Wittenberg, hvor en del Luther-souvenirs er udstillet. I dag er nogle af de mere specielle eksempler på denne persondyrkelse fx det særlige Playmobil-sæt produceret i forbindelse med det forestående reformationsjubilæum. Den tyske legetøjs gigant satte et begrænset, men dog femcifret antal sæt til salg – og salget gik overvældende godt! Hjemmesiderne, hvor figuren var sat til salg melder alt udsolgt og forsøger at afværge en storm på online-butikkerne ved at skrive, at hvis man ønsker at forudbestille mere end 100 eksemplarer kan man kontakte dem direkte!

Forskere i hvordan religion forandrer sig fremhæver ellers ofte, at vi er i en periode med afkonfessionalisering. Det vil sige, at de gamle konfessionelle identiteter som luthersk, katolsk eller ortodoks, skulle få mindre at sige.  Men det ser ud til – og ikke kun på baggrund af Facebook og legetøjssalg – at de konfessionelle identiteter i dag stadigvæk spiller en rolle for nogle. Det er jo nok med et glimt i øjet, at præster sætter en Playmobil-Luther frem på skrivebordet i Danmark i dag og lægger billeder ud af Playmobil-Luther på deres egne facebook-sider. Men Playmobil-figuren slutter sig alligevel til en lang række af genstande – såsom billeder, krus, sokker, madkasser og t-shirts, som alt sammen er med til at udtrykke en identifikation med Luther, som det stærkeste symbol på en luthersk identitet.