Rethink Reformation 2017 – Optaktsseminar III: Reformationen og Æstetikken

Dette seminar i rækken af optaktsseminarer til den store konference i 2017, Rethink Reformation, omhandler reformationen og æstetikken

Onsdag 14. december 2016,  kl. 10:00 - 15:15

Aarhus Universitet, Auditorium 2, Tåsingegade 3, 8000 Aarhus C

I dette tredje af fire optaktsseminarer til den videnskabelige konference om gentænkning af reformationen i lyset af religion, modernitet og Europas kriser vil der være fokus på forholdet mellem æstetik, religion og kunst. Er der en særlig enkelhed i følelse og udtryk i et samfund, der er præget af reformationen? Er denne enkelhed i så fald forbundet med Luthers forståelse af ordet, og hvordan viser den sig konkret i den kunstneriske interesse for en radikalt ny forståelse af evighed og tillid til livet? Hvad betyder det, når Luther taler om, at ”Evangeliet ikke behøver et rum eller et sted at være”, og at “det vil og må forblive i hjertet”? Hvad gør denne inderlighed for vor opfattelse og erfaring af rum, former, farver og helhed? Hvilken rolle spiller begreber som nåde og synd i den kunstneriske skabelse efter reformationen? Har billedet også efter reformationen en legitim funktion som en særlig åbenbarings- og erkendelsesvej, eller er det henvist til rollen som ordets ydmyge tjener? Kan billeder være mere end det, Luther kalder ”Gedenkbilder oder Zeugenbilder”?

• Kl. 10.00 -10.15 Velkomst ved prodekan Anne Marie Pahuus
  • Kl. 11.00 - 11.15 Diskussion
  • Kl. 10.15 - 11.00 Professor i idéhistorie Dorthe Jørgensen (Aarhus Universitet): Titel: TBA
  • Kl. 11.15 - 12.00 Lektor i kunsthistorie Hans Jørgen Frederiksen (Aarhus Universitet): Moderne dansk kirkekunst i relation til reformationens centrale temaer
  • Kl. 12.00 - 12.15 Diskussion
  • Kl. 12.15 - 13.00 Frokost
  • Kl. 13.00 - 13.45 Professor i tysk Søren R. Fauth (Aarhus Universitet): Kafka som Luthers arvtager. Om synd og skyld i Kafkas fortællinger i ”Straffekolonien” og ”Dommen”
  • Kl. 13.45 - 14.00 Diskussion
  • Kl. 14.00 - 14.45 Lektor i teologi Sven Rune Havsteen (Københavns Universitet): Forløsningens resonans. Musik, æstetik, reformatorisk kristendom.
  • Kl. 14.45 - 15.00 Diskussion
  • Kl. 15.00 - 15.15 Videre muligheder for Rethink Reformation 2017 fra nu og frem til oktober 2017

Registreringen er lukket, men alle er velkomne. Der er fri entre.

Om Rethink Information 2017

2017 er det officielle 500-års jubilæum for reformationen, hvilket giver anledning til en lang række reformationsjubilæer rundt omkring i Europa.

2017 er imidlertid også året, hvor Aarhus er udnævnt til at være europæisk kulturhovedstad (European Capital of Culture, EcoC) under fællestemaet RETHINK. Tilsammen udgør de to begivenheder en enestående anledning til ikke blot at fejre, men netop at gentænke, reformationen.

Derfor er Aarhus Universitet, Aarhus Domkirke og Folkeuniversitetet gået sammen om at arrangere en bred vifte af arrangementer og borgerinddragende initiativer, der skal gentænke reformationen og dens vidtrækkende konsekvenser for det moderne menneskes forhold til sig selv, Gud, fællesskabet etc.
Gentænkningen af reformationen er på én gang en anerkendelse af reformationen som et væsentligt fundament for den europæiske kultur og en bestræbelse på kritisk at spørge til holdbarheden af dette fundament i et Europa anno 2017.

Gentænkning forstås som en invitation til med- og modtænkning. Humanistisk, teologisk og samfundsvidenskabeligt. Og i det hele taget.

Optaktsseminarer i rækken:

• Optakt til Rethink Reformation (oktober 2015)
  • Reformationen og Økonomien (april 2016)
  • Reformationen og Æstetikken (december 2016)
  • Reformationen og Filosofien (forår 2017)

I forbindelse med reformationsjubilæet 31.oktober 2017 bl.a.:

• Rethink Reformation (31.oktober 2017 på og omkring Bispetorv i Aarhus)
  • International videnskabelig konference på Aarhus Universitet: Rethink Reformation (1.-3.november 2017)