Ny LUMEN udgivelse om familie, erindringer og identitet

Forskning fra LUMEN i nyt særnummer af Journal of Family History

Supplik til kongen fra far til et ulydigt barn. Supplikken forsøger at genoprette familiens kristne identitet og fremstille forældrene som ansvarlige

Et særnummer af Journal of Family History er netop blevet udgivet. Særnummeret er redigeret af LUMEN medlem lektor Nina Koefoed og associate professor Katie Barclay fra University of Adelaide. Nummeret samler en række præsentationer fra et seminar på Aarhus Institute of Advanced Studies.

Særligt Nina Koefoeds egen artikel med titlen ”Negotiating Memory and Restoring Identity in Broken Families in Eighteenth-century Denmark” er et godt eksempel på LUMENs tilgang til historisk materiale. Gennem et fokus på behandlingen af ulydige børn samt deres familier i de tidligt moderne tugthuse, viser hun hvordan forventninger og forestillinger om det gode kristne hushold og ansvarlige forældre, spillede en vigtig rolle i forhandlingen af familieerindringer og identitet.

Særnummeret af Journal of Family history kan tilgås online her

Oops, an error occurred! Code: 202404200115292e080827