LUMENS velbesøgte Reformationsblog bliver brugervenlig

I perioden fra april 2015 til og januar 2018 skrev forskere omkring LUMEN-centret i Aarhus et blog-indlæg om ugen om stort og småt inden for reformationsforskningen. Alle disse ca 150 prisbelønnede små reformationshistorier er nu blevet katalogiseret under både tema og forfatter. Undervisere og andre har nu let adgang til denne stor mængde af reformationsperler

Som bidrag til reformationsfejringen i 2017 besluttede en gruppe af reformationsforskere ved Aarhus Universitet at etablere en ”reformationsblog”, hvor forskere på skift hver uge offentliggjorde en lille historie fra deres egen forskning i reformationen og dens betydning. Reglerne var simple: én side, én pointe, ét billede.

Orden i kaos

Blogindlæggene blev delt over Twitter og Facebook og opnåede et overraskende stort besøgstal. Fra flere steder erfarede vi, at undervisere brugte indlæggene i forbindelse med deres undervisning. I takt med at antallet af blogindlæg steg, blev bloguniversitet efterhånden uoverskueligt. Det er det nu rådet bod på. Alle indlæg er nu ordende efter temaer og forfattere, således at det er nemt at finde lige præcis de perspektiver er er egnede til ens eget formål.

På siden er der også link til en serie podcasts om reformationen, samt til danmarkshistorien.dk’s e-bøger og reformationstema.

Prisbelønnet forskningsformidling

I marts 2017 modtog LUMENs centerleder, Bo Kristian Holm, på vegne af Reformationsbloggens mange forfattere Geheimeråd Brandts reformationspris til publikationer, der i reformationsjubilæumsåret havde gjort sig særligt bemærket.

Link til reformationsbloggen: http://lumen.au.dk/reformation-1517-2017/

Oops, an error occurred! Code: 20240329161600637493e5