Luther og velfærdsstaten

Reformationen rummede en ny opfattelse af fattigdom og arbejde, der sammen med en ny verdslig ansvarlighed for fattighjælp og social velfærd førte store samfundsmæssige ændringer med sig.

Torsdag 3. november 2016,  kl. 13:00 - 16:00

Bygning 1461, lokale 516

I den middelalderlige katolske kirke var arbejde et tegn på fattigdom, på behovet for at arbejde. Frivillig fattigdom blev betragtet som et liv efter Jesu eksempel og praktiseret fx af tiggermunkene. De fattige og de syge var kirkens ansvar, uanset årsagen til deres fattigdom. Fattighjælp og velgørenhed var en måde at købe aflad.

Luther underminerede hele systemet med sit opgør med aflad og gerningsretfærdighed. Han lagde i stedet vægt på arbejdet som centralt for at leve efter guds vilje på jorden og afviste frivillig fattigdom som et tegn på dovenskab og ugudelighed. Samtidig blev den sociale og religiøse ansvarlighed bygget ind i de sociale relationer i husholdet og staten. Ansvaret for de fattige og syge blev kongens som en far for sit folk, og i det daglige liv, husbonden som husholdets fader.

På dette seminar vil vi diskutere konsekvensen af disse ideologiske forandringer – den forandrede relation mellem de fattige og staten, og den forandrede opfattelse af arbejde og fattigdom – for den samfundsmæssige udvikling i de nordiske lande. Herigennem vil vi diskutere de mulige forbindelser mellem reformationen og den nordiske model for velfærdsstaten.

Deltagelse gratis. Tilmelding på: lumen@cas.au.dk
Åbent for alle.

Professor Pirjo Markkola, University of Tampere
Lutheranism and the Nordic Welfare States

Professor Jørn Henrik Petersen, University of  Southern Denmark
Lutheran social ethics, the welfare state and the competitive state

Main points of the Lutheran social ethics will be presented briefly and the classical welfare state as well as the competitive state will be evaluated in the light of Luther’s basic views.

Associate Professor Nina Koefoed, Aarhus University
Perceptions of the poor and social responsibility in Danish Poor law from the reformation to the early 19th century