Akademisk holmgang mellem Bo Holm og Svend Andersen: "Dobbelt rolleombytning eller gensidig gaveudveksling?

Onsdag 14. november 2018,  kl. 13:15 - 15:15

Aarhus Universitet - Bygning 1453, lokale 415

Hvordan forstår man bedst Luthers forståelse af tro, kærlighed og det kristne menneske? Længe har Svend Andersen og Bo Holm fortrukket hver deres perspektiv. Svend Andersen har fremhævet, hvordan såvel forholdet mellem Kristus og den kristne, som mellem den kristne og næsten hos Luther har karakter af en dobbelt rolleombytning. Bo Holm har insisteret på, at der mellem såvel Kristus og den kristne, som mellem den kristne og næsten sker en særlig form for gaveudveksling baseret på forestillingen om ”selv-given”.

Nu skal det én gang for alle afgøres, hvem der har ret, eller om det blot er en strid om ord. Udgangspunktet er Luthers ”Sermon om den dobbelte retfærdighed”, som hver indledningsvist præsenterer en læsning af. Derefter bryder diskussionen løs. Det vil også være muligt for andre at blande sig.

Program og plakat.